طراحی سرای موسیقی در قائمشهر (تلاش برای تبدیل موسیقی ایرانی به فرم معماری)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده شقایق صدقی قادیکلایی
- استاد راهنما سید محمدرضا فاروقی طاهر وحیدی
- سال انتشار 1393
چکیده
همه هنرها به طور عرضی با یکدیگر در ارتباط اند، از جمله این هنرها معماری و موسیقی است. در معماری ایرانی به واسطه ژرفای مفاهیم هنری، تشابهات معنایی و محتوایی با دیگر هنرها از جمله موسیقی نمود بیشتری دارد. این رساله در جهت تدوین نحوه ی ارتباط این دو هنر، مطالعه در زبان، واژگان و ساختار معماری و موسیقی را هدف بخش نظری قرار داده است، که در این بخش به جهت نزدیک تر شدن دو هنر معماری و موسیقی و همچنین پرهیز از کار تکراری، از بین اصول مشترک این دو هنر، یکی از اصول ساختاری و معنایی مشترک (اصل تأکید) انتخاب شده و لذا به طور دقیق تر به مقایسه و تطابق این اصل در این دو هنر پرداخته شده است. هدف کاربردی این پروژه نیز کاربست یافته های تحقیق، در قالب طرح مرکز موسیقی ایرانی در قائمشهر با تلاش برای تبدیل موسیقی ایرانی به فرم معماری بوده که سعی در حصول بدان داشته است. برای این منظور، ابتدا اصل تأکید و نحوه ی ایجاد و رسیدن به آن در موسیقی بررسی شده، سپس بعد از بررسی اصل تأکید و راه های ایجاد تأکید بصری در معماری، به مقایسه و تطابق این اصل در این دو هنر پرداخته شده است. به منظور تطابق اصل تأکید در موسیقی و معماری، مصادیقی که با تکیه بر ارتباط تنگاتنگ این دو هنر طراحی و اجرا شده اند بررسی شده است. از طرفی در رسیدن به طرح مرکز موسیقی، ضوابط و استانداردهای فضایی و مباحث آکوستیک در این رساله پیگیری شده است. اصول مکان یابی مراکز فرهنگی، معیارها و شاخصه های ارزیابی انتخاب سایت های فرهنگی، مورد دیگری است که در این رساله می توان بدان دست یافت. در انتها بر اساس تحلیل یافته های حاصل از تحقیق، رهنمودهایی برای طراحی ارائه شده و در نهایت طرح نهایی، بر اساس الگوهای کالبدی پیشنهاد شده برای ارتباط بنا با موسیقی، شکل گرفته و طراحی شده است.
منابع مشابه
فرم ترکیبیِ نوبت در موسیقی مردمی فرهنگ های ایرانی
مبحث فرم در موسیقی را می توان هم از نظر خُرد ساختاری و هم از نظر کلان ساختاری بررسی کرد. از نظر کلا نساختاری، در فرهنگ های موسیقاییِ مختلف، فرم های معینی وجود دارد که از پیوستن چند قطعة مشخص تشکیل م یشوند. این فرم های ترکیبی در ادبیات قوم موسیق یشناسی معمولاً «سوئیت » یا «سیکل » نامیده می شوند، اما در مورد موسیقی ایرانی و به تأسی از رسالات قدیمیِ این نوع موسیقی، می توان آن را نوبت نامید. فرم نو...
متن کاملمرکز موسیقی ایرانی برگرفته از معماری موسیقی
تنها دو هنری که به نسبت زیادی در ساخت فضا شرکت می کنند و بدین لحاظ از واژگان و ساختار واحد برخوردارند، هنر معماری و موسیقی است، که هرگاه در حیطهی زبان و فرهنگ واحدی نیز بهکار گرفته شوند، ترجمان یکدیگر میشوند و تکرار یک روح در دو بدن. این رساله در جهت تدوین نحوهی ارتباط دو هنر، مطالعه در زبان، واژگان و ساختار معماری و موسیقی را هدف بخش نظری قرار داده است و کاربست یافتههای تحقیق در قالب طرح مرکز ...
15 صفحه اولطراحی معماری خانه موسیقی
سیر تطور فرهنگ بشری پرجاذبه است. چراکه تمدن و فرهنگ، وسعتی دارد به گستردگی آدمی و موسیقی نیز یکی از ارکان اساسی فرهنگ محسوب می شود. پروژه حاضر، خانه ی موسیقی تهران است. هدف از این پروژه تجمع بخشیدن و ایجاد یک مرکز به منظور ارائه و معرفی موسیقی است. خانه موسیقی تهران به منظور آشنایی هر چه بیشتر مردم با موسیقی که شامل موسیقی سنتی ایران و موسیقی پربار کشور های دیگر است، موردتوجه و طراحی قرار گرفته...
طراحی بستههای گردشگری موسیقی
رویدادها از جاذبههای مهم گردشگریاند. گردشگری رویداد، علاوهبر تأثیرات اقتصادی، در جنبههای دیگر حیات اجتماعی و فرهنگی مردمان میهمان و میزبان اهمیت بسیاری دارد. رویدادهای فرهنگی، از جمله اجرای موسیقی، در جایجای کشور وجود دارد. برای اینکه این اماکنِ اجرایی به مقصد گردشگری تبدیل شود و میهمانان مشتاق را به خود جلب کند، ضروری است رویدادهای موسیقی مدیریت شود و فضاهای موسیقی به جاذبههای گردشگری مبد...
متن کاملواکنشهای هیجانی به دستگاههای موسیقی ایرانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی واکنشهای هیجانی ـ عاطفی به قطعات موسیقی دستگاهی ایرانی انجام شده است. در این مطالعه از هفت دستگاه موسیقی ایرانی در دو بخش ریتمیک و غیرریتمیک استفاده شد که به منظور بررسی حالات هیجانی این دستگاهها از آزمون 9 درجهای SAM با سه بعد خوشایندی، انگیختگی و غلبه در 166 دانشجوی غیرموسیقی استفاده گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس مکرر مورد تحلیل قرار گر...
متن کاملهستی شناسیِ «بیان» و «بیانگری» در موسیقی با رویکرد به موسیقی ایرانی ـ اسلامی
شاید بنیادی ترین وجه مشترک سه منظربنیادین: اثر هنری، هنرمند و مخاطب، هم گرایی آنان در ابرازِ این قاعده کلی است که “هنر، بیان است”. منش بیانی ذاتی هنر، دربرخی از ادوار و در گستره های فرهنگی متفاوت، می تواند معطوف به “بیانگری” نیز باشد؛ مانند موسیقی اپرا که به طور خودآگاه، بازنمای واقعیت و یا موسیقی رمانتیک سده 19 م که فرانمای احساسات مؤلف آن است. این منش “بیانگری” موسیقی درتلقی بسیاری از متفکران،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه گیلان - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023